Tussenkomst naar aanleiding van leasing MAS-stad/VESPA

Dit is een staaltje van fiscale spitstechnologie op zijn Antwerps. De BTW op de bouw van het MAS, zo’n 9.000.000, wil men niet meteen ophoesten. Daarom zet men een merkwaardige constructie op om deze som te spreiden.


Stadsbedrijf Vespa leaset gedurende 15 jaar en moet de bouwprijs + BTW jaarlijkse terugbetalen met 3,5 miljoen.Natuurlijk heeft Vespa dat geld niet. Hetgeen via onderverhuring van paviljoenen en Horeca bij Vespa binnenkomt is hooguit 200.000 euro. Een bagatel in het geheel. Waar Vespa de rest van de middelen om aan haar verplichtingen te voldoen moet halen, daarover heerst onduidelijkheid en geeft het betoog geen uitsluitsel. Tussen de regels kan men lezen dat waarschijnlijk weer een ander stadsbedrijf, nl de vzw “Museum en Erfgoed”, de nodige middelen zal bezorgen aan Vespa. Maar de vzw “Musea en Erfgoed” heeft natuurlijk ook geen geld en zal dus moeten aankloppen bij de stad.  En zo is de cirkel rond. (Stad => Vespa => Museum en Erfgoed => Stad)


Wie nog zou twijfelen aan het nut van de zich vermenigvuldigende vzw’s en stadsbedrijven. Ziedaar een reden van hun bestaan. Men kan ze gebruiken om wat te sjoemelen met fiscale verplichtingen. Het lijkt allemaal wat surrealistisch. En zadelt onze fractie op met een dilemma, voorzitter.


Want enerzijds zijn we bezorgd over de toekomst van de stadskas die een aderlating van 9 miljoen nu niet kan dragen. En dat de federale overheid langer, veel langer, op zijn geld moet wachten, lokt bij ons geen treurnis uit. In feite gunnen wij de federale overheid nauwelijks Vlaams geld.


Maar anderzijds. Bij een prestigegebouw als het MAS op zich weet man dat daar helaas BTW op verschuldigd is. In principe onmiddellijk. En moet men dit in de kostprijs voorzien. In plaats van dit te spreiden over 15 jaar, zodat de collega’s die hier binnen 2 legislaturen nog zitten dan nog altijd geconfronteerd zullen worden met de BTW op het MAS.


En dan is er een ethisch aspect.


Tot onze grote verbazing merken we dat deze door de socialisten gedomineerde meerderheid niet vies is praktijken te gebruiken die eigen zijn aan kapitalistische ondernemingen. Nl door met zuster- en nevenbedrijven structuren op te zetten om zo weinig en zo laat mogelijk belastingen te betalen. Als zelfs de socialisten afstand nemen van fiscale ethiek, hoe gaan we dan die 200 euro meer pensioen krijgen? Staande voor dat dilemma en er niet uitkomend zullen we ons, voorzitter, onthouden.


Dit is een staaltje van fiscale spitstechnologie op zijn Antwerps. De BTW op de bouw van het MAS, zo’n 9.000.000, wil men niet meteen ophoesten. Daarom zet men een merkwaardige constructie op om deze som te spreiden.


Stadsbedrijf Vespa leaset gedurende 15 jaar en moet de bouwprijs + BTW jaarlijkse terugbetalen met 3,5 miljoen.Natuurlijk heeft Vespa dat geld niet. Hetgeen via onderverhuring van paviljoenen en Horeca bij Vespa binnenkomt is hooguit 200.000 euro. Een bagatel in het geheel. Waar Vespa de rest van de middelen om aan haar verplichtingen te voldoen moet halen, daarover heerst onduidelijkheid en geeft het betoog geen uitsluitsel. Tussen de regels kan men lezen dat waarschijnlijk weer een ander stadsbedrijf, nl de vzw “Museum en Erfgoed”, de nodige middelen zal bezorgen aan Vespa. Maar de vzw “Musea en Erfgoed” heeft natuurlijk ook geen geld en zal dus moeten aankloppen bij de stad.  En zo is de cirkel rond. (Stad => Vespa => Museum en Erfgoed => Stad)


Wie nog zou twijfelen aan het nut van de zich vermenigvuldigende vzw’s en stadsbedrijven. Ziedaar een reden van hun bestaan. Men kan ze gebruiken om wat te sjoemelen met fiscale verplichtingen. Het lijkt allemaal wat surrealistisch. En zadelt onze fractie op met een dilemma, voorzitter.


Want enerzijds zijn we bezorgd over de toekomst van de stadskas die een aderlating van 9 miljoen nu niet kan dragen. En dat de federale overheid langer, veel langer, op zijn geld moet wachten, lokt bij ons geen treurnis uit. In feite gunnen wij de federale overheid nauwelijks Vlaams geld.


Maar anderzijds. Bij een prestigegebouw als het MAS op zich weet man dat daar helaas BTW op verschuldigd is. In principe onmiddellijk. En moet men dit in de kostprijs voorzien. In plaats van dit te spreiden over 15 jaar, zodat de collega’s die hier binnen 2 legislaturen nog zitten dan nog altijd geconfronteerd zullen worden met de BTW op het MAS.


En dan is er een ethisch aspect.


Tot onze grote verbazing merken we dat deze door de socialisten gedomineerde meerderheid niet vies is praktijken te gebruiken die eigen zijn aan kapitalistische ondernemingen. Nl door met zuster- en nevenbedrijven structuren op te zetten om zo weinig en zo laat mogelijk belastingen te betalen. Als zelfs de socialisten afstand nemen van fiscale ethiek, hoe gaan we dan die 200 euro meer pensioen krijgen? Staande voor dat dilemma en er niet uitkomend zullen we ons, voorzitter, onthouden.

Hugo Verhelst
Gemeenteraadslid

Dit is een staaltje van fiscale spitstechnologie op zijn Antwerps. De BTW op de bouw van het MAS, zo’n 9.000.000, wil men niet meteen ophoesten. Daarom zet men een merkwaardige constructie op om deze som te spreiden.


Stadsbedrijf Vespa leaset gedurende 15 jaar en moet de bouwprijs + BTW jaarlijkse terugbetalen met 3,5 miljoen.Natuurlijk heeft Vespa dat geld niet. Hetgeen via onderverhuring van paviljoenen en Horeca bij Vespa binnenkomt is hooguit 200.000 euro. Een bagatel in het geheel. Waar Vespa de rest van de middelen om aan haar verplichtingen te voldoen moet halen, daarover heerst onduidelijkheid en geeft het betoog geen uitsluitsel. Tussen de regels kan men lezen dat waarschijnlijk weer een ander stadsbedrijf, nl de vzw “Museum en Erfgoed”, de nodige middelen zal bezorgen aan Vespa. Maar de vzw “Musea en Erfgoed” heeft natuurlijk ook geen geld en zal dus moeten aankloppen bij de stad.  En zo is de cirkel rond. (Stad => Vespa => Museum en Erfgoed => Stad)


Wie nog zou twijfelen aan het nut van de zich vermenigvuldigende vzw’s en stadsbedrijven. Ziedaar een reden van hun bestaan. Men kan ze gebruiken om wat te sjoemelen met fiscale verplichtingen. Het lijkt allemaal wat surrealistisch. En zadelt onze fractie op met een dilemma, voorzitter.


Want enerzijds zijn we bezorgd over de toekomst van de stadskas die een aderlating van 9 miljoen nu niet kan dragen. En dat de federale overheid langer, veel langer, op zijn geld moet wachten, lokt bij ons geen treurnis uit. In feite gunnen wij de federale overheid nauwelijks Vlaams geld.


Maar anderzijds. Bij een prestigegebouw als het MAS op zich weet man dat daar helaas BTW op verschuldigd is. In principe onmiddellijk. En moet men dit in de kostprijs voorzien. In plaats van dit te spreiden over 15 jaar, zodat de collega’s die hier binnen 2 legislaturen nog zitten dan nog altijd geconfronteerd zullen worden met de BTW op het MAS.


En dan is er een ethisch aspect.


Tot onze grote verbazing merken we dat deze door de socialisten gedomineerde meerderheid niet vies is praktijken te gebruiken die eigen zijn aan kapitalistische ondernemingen. Nl door met zuster- en nevenbedrijven structuren op te zetten om zo weinig en zo laat mogelijk belastingen te betalen. Als zelfs de socialisten afstand nemen van fiscale ethiek, hoe gaan we dan die 200 euro meer pensioen krijgen? Staande voor dat dilemma en er niet uitkomend zullen we ons, voorzitter, onthouden.


Dit is een staaltje van fiscale spitstechnologie op zijn Antwerps. De BTW op de bouw van het MAS, zo’n 9.000.000, wil men niet meteen ophoesten. Daarom zet men een merkwaardige constructie op om deze som te spreiden.


Stadsbedrijf Vespa leaset gedurende 15 jaar en moet de bouwprijs + BTW jaarlijkse terugbetalen met 3,5 miljoen.Natuurlijk heeft Vespa dat geld niet. Hetgeen via onderverhuring van paviljoenen en Horeca bij Vespa binnenkomt is hooguit 200.000 euro. Een bagatel in het geheel. Waar Vespa de rest van de middelen om aan haar verplichtingen te voldoen moet halen, daarover heerst onduidelijkheid en geeft het betoog geen uitsluitsel. Tussen de regels kan men lezen dat waarschijnlijk weer een ander stadsbedrijf, nl de vzw “Museum en Erfgoed”, de nodige middelen zal bezorgen aan Vespa. Maar de vzw “Musea en Erfgoed” heeft natuurlijk ook geen geld en zal dus moeten aankloppen bij de stad.  En zo is de cirkel rond. (Stad => Vespa => Museum en Erfgoed => Stad)


Wie nog zou twijfelen aan het nut van de zich vermenigvuldigende vzw’s en stadsbedrijven. Ziedaar een reden van hun bestaan. Men kan ze gebruiken om wat te sjoemelen met fiscale verplichtingen. Het lijkt allemaal wat surrealistisch. En zadelt onze fractie op met een dilemma, voorzitter.


Want enerzijds zijn we bezorgd over de toekomst van de stadskas die een aderlating van 9 miljoen nu niet kan dragen. En dat de federale overheid langer, veel langer, op zijn geld moet wachten, lokt bij ons geen treurnis uit. In feite gunnen wij de federale overheid nauwelijks Vlaams geld.


Maar anderzijds. Bij een prestigegebouw als het MAS op zich weet man dat daar helaas BTW op verschuldigd is. In principe onmiddellijk. En moet men dit in de kostprijs voorzien. In plaats van dit te spreiden over 15 jaar, zodat de collega’s die hier binnen 2 legislaturen nog zitten dan nog altijd geconfronteerd zullen worden met de BTW op het MAS.


En dan is er een ethisch aspect.


Tot onze grote verbazing merken we dat deze door de socialisten gedomineerde meerderheid niet vies is praktijken te gebruiken die eigen zijn aan kapitalistische ondernemingen. Nl door met zuster- en nevenbedrijven structuren op te zetten om zo weinig en zo laat mogelijk belastingen te betalen. Als zelfs de socialisten afstand nemen van fiscale ethiek, hoe gaan we dan die 200 euro meer pensioen krijgen? Staande voor dat dilemma en er niet uitkomend zullen we ons, voorzitter, onthouden.

Hugo Verhelst
Gemeenteraadslid

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...