Stand van zaken ‘Masterplan Wilrijk’
Mondelinge vraag van raadslid Eric Huijbrechts. Stand van zaken
‘Masterplan Wilrijk’. (Jaarnummer 629)
Motivering
Feiten en context
Op 11 april 2010 diende raadslid Eric Huijbrechts volgende mondelinge vraag in:
“Sinds geruime tijd worden er werken uitgevoerd aan het nieuwe administratieve centrum van
Wilrijk.
Buiten de restauratie van het oude districtshuis voorziet men ook de gebouwen voor de
administratie, de academie, het politiecommissariaat en een bibliotheek.
In een handig foldertje wat iedereen mocht ontvangen over “Masterplan Wilrijk” staan per
project een datum vermeld voor einde der werken.
Zo kunnen we lezen onder Punt 6 Bist: Einde werken voorjaar 2010.
We zijn nu bijna einde april.
Daarom mijn vragen:
Wat is de momentele stand van al deze werken?
Tijdens werken doen zich soms vertragingen voor.
Kan men de timing aanhouden zoals vermeld op de folder “Masterplan Wilrijk?
De opening van het administratieve gedeelte van het districtshuis is voorzien tijdens het jaarmarkt
weekeinde.
Blijft dit onveranderd en indien niet waarom?”
Juridische grond
Artikel 48 van het huishoudelijk reglement district Wilrijk regelt de behandeling van mondelinge vragen.
Districtsraadslid Eric Huijbrechts licht de mondelinge vraag toe.
Voorzitter Thierry Vanderkindere antwoordt namens het districtscollege op de vragen over het
gemeenschapscentrum:
“Het betreft een bovenlokaal project. De vragen dienen in principe aan het college van
burgemeester en schepenen te worden voorgelegd. Omdat het ditrictsbestuur medegbruiker is van
het gebouw toch een antwoord op de vragen.
Er is een conflict ontstaan tussen de stad (opdrachtgever) en de aannemer over de oplevering van
de werken. De stad heeft op 8 maart de voorlopige oplevering geweigerd wegens een 20-tal
knelpunten die de veiligheid en de ingebruikname van het gebouw in de weg staan.
Daarnaast blijft er een grote lijst van restpunten openstaan, die nog moeten opgelost worden, bij
voorkeur voor de ingebruikname van het gebouw. De aannemer gaat niet akkoord met die
zienswijze en heeft een kort geding aangespannen tegen de stad om de voorlopige oplevering af te
dwingen. De rechtbank heeft een deskundige aangesteld die (uiterlijk in september) zijn advies
moet uitbrengen.
Ondertussen resteren er nog 3 knelpunten die de oplevering in de weg staan (scheuren in plafonds,
behandeling parketvloeren en kwaliteit van de polybetonvloeren in het publiekgedeelte). Er wordt
getracht om daar zo snel mogelijk een overeenkomst in te bereiken en oplossingen te vinden, zodat
de oplevering snel kan plaatsvinden.
Alle verder uit te voeren werken en de verhuis zijn rechtstreeks of onrechtstreeks afhankelijk van
die oplevering. De levering en plaatsing van het meubilair, dat normaliter moest uitgevoerd zijn
voor half juni, zal nu mogelijk pas starten nadat het meubilair geplaatst is en de verhuis pas nadat
de apparatuur actief is.
Omdat er nog geen uitsluitsel kan gegeven worden over de oplevering, kan er momenteel evenmin
uitstel gegeven worden over verhuis en /of ingebruikname van het gebouw.
Alleszins kan de verhuis niet doorgaan in juni. Wegens opportuniteitsredenen is oktober het vroegst
haalbaar.”
Districtsschepen Johan Peeters antwoordt namens het districtcollege op de vraag over de heraanleg
van de Bist:
“Behoudens onvoorziene omstandigheden kunnen de werken afgerond worden najaar 2010. In de
rand hiervan wordt het traject van de Geitestoet aangepast in funcie van de werken.”
Mondelinge vraag van raadslid Eric Huijbrechts. Stand van zaken
‘Masterplan Wilrijk’. (Jaarnummer 629)
Motivering
Feiten en context
Op 11 april 2010 diende raadslid Eric Huijbrechts volgende mondelinge vraag in:
“Sinds geruime tijd worden er werken uitgevoerd aan het nieuwe administratieve centrum van
Wilrijk.
Buiten de restauratie van het oude districtshuis voorziet men ook de gebouwen voor de
administratie, de academie, het politiecommissariaat en een bibliotheek.
In een handig foldertje wat iedereen mocht ontvangen over “Masterplan Wilrijk” staan per
project een datum vermeld voor einde der werken.
Zo kunnen we lezen onder Punt 6 Bist: Einde werken voorjaar 2010.
We zijn nu bijna einde april.
Daarom mijn vragen:
Wat is de momentele stand van al deze werken?
Tijdens werken doen zich soms vertragingen voor.
Kan men de timing aanhouden zoals vermeld op de folder “Masterplan Wilrijk?
De opening van het administratieve gedeelte van het districtshuis is voorzien tijdens het jaarmarkt
weekeinde.
Blijft dit onveranderd en indien niet waarom?”
Juridische grond
Artikel 48 van het huishoudelijk reglement district Wilrijk regelt de behandeling van mondelinge vragen.
Districtsraadslid Eric Huijbrechts licht de mondelinge vraag toe.
Voorzitter Thierry Vanderkindere antwoordt namens het districtscollege op de vragen over het
gemeenschapscentrum:
“Het betreft een bovenlokaal project. De vragen dienen in principe aan het college van
burgemeester en schepenen te worden voorgelegd. Omdat het ditrictsbestuur medegbruiker is van
het gebouw toch een antwoord op de vragen.
Er is een conflict ontstaan tussen de stad (opdrachtgever) en de aannemer over de oplevering van
de werken. De stad heeft op 8 maart de voorlopige oplevering geweigerd wegens een 20-tal
knelpunten die de veiligheid en de ingebruikname van het gebouw in de weg staan.
Daarnaast blijft er een grote lijst van restpunten openstaan, die nog moeten opgelost worden, bij
voorkeur voor de ingebruikname van het gebouw. De aannemer gaat niet akkoord met die
zienswijze en heeft een kort geding aangespannen tegen de stad om de voorlopige oplevering af te
dwingen. De rechtbank heeft een deskundige aangesteld die (uiterlijk in september) zijn advies
moet uitbrengen.
Ondertussen resteren er nog 3 knelpunten die de oplevering in de weg staan (scheuren in plafonds,
behandeling parketvloeren en kwaliteit van de polybetonvloeren in het publiekgedeelte). Er wordt
getracht om daar zo snel mogelijk een overeenkomst in te bereiken en oplossingen te vinden, zodat
de oplevering snel kan plaatsvinden.
Alle verder uit te voeren werken en de verhuis zijn rechtstreeks of onrechtstreeks afhankelijk van
die oplevering. De levering en plaatsing van het meubilair, dat normaliter moest uitgevoerd zijn
voor half juni, zal nu mogelijk pas starten nadat het meubilair geplaatst is en de verhuis pas nadat
de apparatuur actief is.
Omdat er nog geen uitsluitsel kan gegeven worden over de oplevering, kan er momenteel evenmin
uitstel gegeven worden over verhuis en /of ingebruikname van het gebouw.
Alleszins kan de verhuis niet doorgaan in juni. Wegens opportuniteitsredenen is oktober het vroegst
haalbaar.”
Districtsschepen Johan Peeters antwoordt namens het districtcollege op de vraag over de heraanleg
van de Bist:
“Behoudens onvoorziene omstandigheden kunnen de werken afgerond worden najaar 2010. In de
rand hiervan wordt het traject van de Geitestoet aangepast in funcie van de werken.”