Antwerps stadsbestuur laat verkiezingsbrochure betalen door Antwerpse belastingsbetaler.

 

110
bladzijden tellende brochure ” ’t stad. We werken eraan” is pure
verkiezingspropaganda.

 

Filip
Dewinter vraagt Antwerps integriteitsbureau onderzoek te openen en wil dat
kosten voor brochure verhaald worden op Antwerpse meerderheidspartijen.

 

 

Dezer
dagen ontvangen alle Antwerpenaren in hun brievenbus een 110 bladzijden
tellende vierkleurige brochure van het stadsbestuur op glanzend papier waarin
alle realisaties van het stadsbestuur worden opgesomd, met als titel ” ‘t
stad. We werken eraan”.

Opvallend
is dat in het overzicht van de werken in de brochure ook tal van initiatieven
werden opgenomen die nog niet gerealiseerd zijn, waarbij het in sommige
gevallen zelfs twijfelachtig is of ze ooit gerealiseerd zullen worden. Zo wordt
de loftrompet gestoken over het fameuze voetbalstadion waarin volgens de
brochure “zowel Beerschot AC als Royal Antwerp Football Club hun
thuisbasis moeten vinden”. Ook andere projecten waarvan de eerste steen
nog gelegd moet worden zoals het nieuwe havenhuis, een nieuw openluchtzwembad
op het Eilandje of het geplande droogdokkeneiland worden in de brochure
vermeld.

Op een
jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen zwaait het stadsbestuur – uiteraard op
kosten van de Antwerpse belastingbetaler – blijkbaar graag met het wierookvat
naar zichzelf. De informatieve meerwaarde van deze brochure voor de
Antwerpenaar is nihil. Het betreft pure propaganda in functie van de nakende
gemeenteraadsverkiezingen.

Deze 110
bladzijden tellende brochure die verspreid wordt op 281.000 exemplaren zal de
Antwerpenaar alleen al voor de druk ervan 93.369 euro kosten. De verspreiding
kost ongeveer 14.000 euro. Een armlastige stad zoals Antwerpen met een
schuldenlast van 971 miljoen euro en met een failliet OCMW dat in 2010 een
tekort had van 14 miljoen euro kan zich niet veroorloven om dergelijke
nutteloze uitgaven te doen.

Vlaams
Belang-fractievoorzitter Filip Dewinter heeft vandaag in een schrijven aan het
Antwerpse integriteitsbureau gevraagd een onderzoek te openen. Het Vlaams
Belang is ervan overtuigd dat deze brochure geen algemene informatie bevat die
een meerwaarde biedt voor de Antwerpenaar, maar pure verkiezingspropaganda is.
Tevens werd een schrijven gericht aan de Antwerpse gouverneur Cathy Berx met de
vraag om de fondsen die besteed werden aan de druk, opmaak en verspreiding van
de brochure uit de rekeningen van de stad Antwerpen te halen en te verhalen op
de respectievelijke partijen die deel uitmaken van het Antwerpse stadsbestuur
(CD&V, N-VA, VLD en SP.a).

Filip
Dewinter is van mening dat “de verkiezingspropaganda van de coalitie
betaald moet worden door de partijen van de coalitie, niet door de Antwerpse
belastingsbetaler”. Filip Dewinter: “Het Antwerpse stadsbestuur wordt
steeds meer gereduceerd tot het Antwerps reclamebureau van Patrick Janssens. De
stadskas mag niet de verkiezingskas van de meerderheidspartijen worden. Het is
een schande dat CD&V, N-VA, VLD en SP.a grote zwier maken en aan
zelfverheerlijking doen met de zuurverdiende centen van een ander.”

 

 

Filip
Dewinter

Fractievoorzitter
Vlaams Belang

in de
Antwerpse gemeenteraad

 

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...